onsdag 5. januar 2011

Mikke mus på armen

Dette med klassiske Mikke Mus-klokker er en egen greie blant en del klokkesamlere. Mange amerikanske urfabrikanter laget ur med Mikke på skiva og armene som visere, blant annet Ingersoll:
Bilde fra denne bloggen

De ble laget i millioner, men svært mange ble nok båret av barn og var av en kvalitet som ikke var kompatibelt med behandlingen de fikk, så et pent eksemplar fra 30-40-årene er sjeldent, og kan nok innbringe ganske greie summer i det internasjonale markedet. En tid lette jeg litt etter en slik klokke, og var med på noen budrunder hist og pist før jeg innså at det var meningsløst å konkurrere mot dedikerte samlere som var oppsatt på å få tilslaget.

Uansett, en dag kom jeg over denne bloggposten - og fikk sinnsykt lyst på en slik klokke! Ikke bare synes jeg den er kul, men jeg lærte tross alt å lese av stabel på stabel med Disney-blader etter min mor og hennes søsken på mine besteforeldes gård. Denne er også splitter ny, sanssynligvis av bedre kvalitet enn vintagegreier og har nok en noe mer tidsriktig størrelse.

Den er japansk, og produseres av noe som kalles Jam Home Made. Ikke så mye å bli klok av den nettsiden deres, men Jolu på tidssonen.no fant ut at det gikk an å bestille via en japansk Ebay-selger. Den ble bestilt på impuls nylig og ankom etter et par uker.

Klokka er automatisk, med Miyota-verk (Citizen), og øynene endrer seg med tiden (på et hjul som med datoen). Kassen er sort PVD, WR-ratingen er på 10ATM og den kom på sort Nato.

Her er et kjapt bilde, skal komme tilbake med flere etterhvert:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar