mandag 14. februar 2011

Seiko "Glossy diver"

Jeg er en sucker for Seiko-dykkere, det innrømmer jeg glatt. Jeg begynte i stor grad klokkemanien med klassikere som SKX007/9 og Monster, og er ofte å se med Seiko på armen. Kanskje særlig hvis det er sjanse for å bli våt, svett, skitten eller lignende.

For litt siden oppsto det en liten buzz på Tidssonen, da det ble rapportert om en ny modell, tydelig inspirert av Blancpain Fifty Fathoms. Det er snakk om en ny Seiko 5-modell, ref SNZH55, med en glatt og skinnende bezel og sverdhender.

Jeg hadde egentlig ikke noen planer om å anskaffe en av disse, men det kom plutselig en mulighet ifm en byttehandel. Så forleden dag hadde jeg en skvett ny en i hånda, i boks, med lenke og alt. Dette er Japan-modellen, da disse, som de fleste andre rimeligere Seikoer, kommer i en Japan-produsert modell (typisk J på slutten av referansen) og en Singapore-produsert (K i slutten av referansen).


Kult med krystall (Hardlex) som er hevet over bezelen, selv om jeg mistenker at det kan komme riper i glasset av det. Synd det ikke er safir!




De fleste populære, mekaniske Seiko-modeller får økenavn på forumene, jfr Monster, Tuna Can, Sumo, Samurai osv. Denne er så langt døpt til "Glossy diver", eller som jeg har sett noen plasser, "5 fathoms".

Verket er 7S36, en variant av standardverket og arbeidshesten 7S26, som er veldig vanlig i rimeligere Seiko-modeller. Det kan ikke håndtrekkes, hacker ikke, men er relativt presist, driftsikkert og solid. Jeg hører om ur som går i 5-20 år uten antydning til service uten å klage. Seiko har plassert på en gjennomsiktig bakside for fritt innsyn til verket, men det kan jo diskuteres hvorvidt det egentlig er noe å vise frem. Det er nokså grovt, og dekorasjonene er ikke mange.

Den medfølgende lenka er ikke allverden, selv om den er vesentlig bedre enn mange andre lenker på andre Seiko 5-modeller. Denne har i det minste solide ledd og foldelås med flip-over-sikring. Låsen kunne imidlertid vært mer solid, nøyaktigere maskinert og bedre sammenskrudd. Endeleddene er den største skuffelsen, de er bare små biter med bøyd blikk, noe som gir en skranglete og billig følelelse.

SNZH55 er eom andre 7S*6-motoriserte Seikoer utstyrt med dag og dato. Daghjulet har som vanlig to språk, denne har engelsk og det jeg tipper er arabisk.

Vanntettheten er kun 100m, den har ikke screw-down-krone, kun en vanlig krone klokken 3, og ikke klokken 4 som er vanlig på andre seriøse Seiko-dykkere. Men dette er noe som er ganske vanlig på Seiko 5-modeller, de har ofte lavere WR-rating enn modeller i høyere prestisje-klasser, f.eks Prospex-serien (Sumo, Samurai), som ofte er ISO-divere.


Jeg måtte jo prøve å ta av den simple lenka og finne andre ting som passer. Denne tropic-en fra Singularstraps komplementerer det litt vintage utseendet klokka har fra før.


I mine øyne kom den virkelig til sin rett med Nato! Jeg er Natofan, og synes dette gikk rett hjem!



Dette er en 22mm sort Maratac G10, jeg prøvde også en tilsvarende grønn:



For å konkludere - dette er en hyggelig overraskelse! Klokka er kul som bare det, med en viss vintage-feeling i det kule utseendet og veldig fin størrelse. Jeg er ikke stor fan av Seiko 5-serien fra før, men liker denne. Bare synd med den simple lenka, samt at de godt kunne spandert et mer avansert verk (6R15!). Jeg kunne også klart meg uten 5-logoen midt på skiva, den synes jeg er et forstyrrende element.

På pluss-siden:
* Sjarmerende utseende
* Fin størrelse
* Kult med hevet krystall
* Sverdhender!

Minus:
* Simpel lenke
* Urverk på sparebluss
* Seiko 5-logo på skiva

Du får denne for rundt 1500-2000 ferdig fraktet og momset hjem til Norge, fra Ebay eller f.eks Roachman eller Watches88.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar