fredag 11. mars 2011

Mühle Glashütte Pilot Lufthansa Kollektion

Jeg har en ambisjon om å presentere noen av urene i samlingen min, i hver sin post med litt historie, tekniske fakta og selvsagt bilder.

Denne gangen skal vi se på en pilot jeg kjøpte i Tyskland for et par år tilbake. Jeg vandret gatelangs i München hvor jeg var i forbindelse med jobb, og stakk her og der innom i klokkebutikker for å titte litt. I en relativt liten urmakerforretning hadde de en del ur fra Nautische Instrumente Mühle Glashütte. Da den meget entusiastisk selgeren skjønte at jeg var veldig interessert hentet han fra bakrommet sjefen sin og én mann til. Den fremmede presenterte seg som herr Mühle, han var direktør i Mühle Glashütte og var tilfeldigvis i butikken for å ta opp bestillinger.

Jeg ble invitert inn på bakrommet, og vi tilbragte en god stund med å snakke om klokker, München, Glashütte, Norge og mer klokker. Til slutt hadde jeg kommet frem til at jeg ønsket meg én av to, enten et pilotur, det såkalte Lufthansa Pilot 4 eller den litt røffere SAR Rescue Timer.
Lufthansa Pilot 4
S.A.R. Rescue Timer
Jeg har glemt hva som gjorde at jeg valgte som jeg gjorde, men jeg endte i alle fall med å kjøpe Piloten. Herr Mühle ordnet en solid rabatt, og jeg lovte å skryte av urmerket hans til alle som ville høre på i Norge, da han hadde planer om å få noen til å være forhandler der snart (jeg har ikke sett noen ennå.....).

Nautische Instrumente Mühle Glashütte legger ut mye om hva og hvem de er allerede i navnet sitt. De er en tysk urfabrikant fra den vesle byen Glashütte, Tysklands klokkehovedstad, som opprinnelig produserte forskjellige intrumenter for skip. Selv om de er lillebror i skyggen av de mye mer berømte storebrødrene Glashütte OriginalNOMOS Glashütte og ikke minst A. Lange & Söhne i Glashütte i dag, har Mühle faktisk eksistert sammenhengende i over 140 år, og ledes i dag av 5.generasjon Mühle, så vi snakker om et gammelt og tradisjonsrikt firma. For noen år tilbake var de involvert i noe juridisk støy med Nomos angående bruken av bynavnet på urskivene. For å få lov til å sette Glashütte S/A på skiva er mer enn 50% av tilvirkingen av urverket nødt til å skje i byen, og det mente Nomos at Mühle ikke klarte, med sine dekorerte og modifiserte ETA-verk. Denne striden holdt på å ruinere hele selskapet, men de greide seg, og har etter det jeg skjønner kommet til enighet med de andre selskapene om detaljene rundt produksjonen av ur. Mühle har i motsetning til byens andre urprodusenter ennå ikke utviklet sine egne verk, men benytter Ebaucher fra ETA eller Sellita som modifiseres med egen rotor, balanse pluss at de benytter seg av en såkalt 3/4 Glashütte hovedplate (kilde).
Glashütte S/A på skiva
Serienummer på kassen
Klokka er som de fleste pilotur relativt stor, ca 42mm i diameter. Den kommer på en myk og behagelig dobbelthullet skinnrem, med en diskret Lufthansalogo på remmen og på spenna.
Rem med doble hull og signert spenne
Baklokket er utstyrt med safirglass for å se det modifiserte ETA 2824-verket, hvor også rotoren er utstyrt med Lufthansa-logoen.
Lufthansa Kollektion
Oransje sekundviser og nedtellingsbezel
Den indre bezelen er en såkalt nedtellingsbezel. Det er en skive som ligger rundt tallskiva, med den omvendt minuttskala på. Den kan stilles med den nedre krona som er delvis innfelt i kassen. Stilles den til 20, kan man følge med minuttviseren og se når denne kommer til 0, markert med det gule opp-ned-triangelet.
Krona nederst på kassen stiller nedtellingsbezelen
Krona er på pilotvis stor og knudrete slik at den er lett å trekke eller stille med hansker på
Lumen er sterk, klar og fin og gjør klokka til en særlig favoritt i vinterhalvåret.
Sekundviseren mangler dessverre lume, men alle tall har, og nedtellingsbezelen er forsynt med lume på 0
Wristshot!
Alt i alt er jeg meget fornøyd med kjøpet, klokka får en del WT, den er tøff samtidig som den er pen nok til å både jobb og fest. Verket går nøyaktig nok til kontinuerlig bruk over lang tid, og den behagelige skinnremmen og fine størrelsen gjør det lett å bare la den være på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar